Vad är egentligen yoga

Idag frågade en arbetskamrat om jag ville följa med på yoga. Än om jag inte står för att yoga är bra så följde jag med för att testa. Visste ni att yoga är en del av hinduismen. Som indiern dr George Alexander har sagt " Det finns ingen hinduism utan yoga och ingen yoga utan hinduism."  Före detta guru Rabi Maharaj har sagt "Yoga leder oundvikligen människor till hinduism. Påståendet att yoga inte är religion är fullständigt felaktigt. Yoga är en religiös handling. Det finns ingen yoga utan andliga inslag." 
I Indien är yoga kroppsfrånvänd och världsomvänd, inte för att bli piggare eller för att få kroppen i god kondition.  
Enligt experter på hinduism och yoga menar att yoga innebär att falla ner i tillbedjan inför ormen. Kundalini är också ett indiskt ord för orm. Därför tillbeds också ormen inom hinduismen.
 
Yoga går ut på att man gå in i ett speciellt sinnestillstånd för att få kontakt med andevärlden och med sin egen personliga gudomlighet. Och det är ju verkligen inte bra. Så yoga är inget bra för mig. Det kanske känns som om inget är fel med Yoga och att det är bra för kroppen, men det är det motsatta.
Jag håller mig till promenader och simning då det är det bästa för kroppen och inte något som har med religion att göra, där man ska bli sin egen gud. Visst är kroppsövningar bra men man måste se upp med vad det egentligen handlar om. Är det här bra för mig genom dess betydelse.?
 
 
Ha en bra fortsatt kväll.
Kram Marina

Kommentera här: