Vem är jag

Denna lista baseras från föreläsningen som vi hade i måndags. Här handlar det om egenskaper jag har, som är en del av min kompetens. Jag har även satt dit några extra frågor om beteenden som vi har. Här gäller det att vara ärlig mot sig själv att skriva in svaren. Svårt är det.
 
1. Vad heter du? Marina
2. Vilka yttre och ytliga egenskaper har du? bruna och snälla ögon, ganska kort hår ( som är på väg att växa ut), ganska kort ( vill vara 10 cm längre), gör mig själv bättre än vad jag är, jag tänker mer på vad jag själv kan få ut av livet än för andra
3. Vilka inre och synliga egenskaper har du? kreativ, skapande, flexibel, ärlig, pålitlig,stresstålig, blir aldrig arg, lugn och sansad, anpassningsbar, dåligt självförtroende
4. Vilka är dina bättre egenskaper? värnar om de som är svaga i samhället, anpassningsbar, flexibel, ärlig, blir aldrig arg, lugn och sansad, snäll, naturlig, kreativ, skapande, pålitlig, trogen, lojal, konstnärlig, delvis ordningsam - i vissa situationer, hjälpsam
5. Vilka är dina sämre egenskaper? dåligt självförtroende, har svårt att säga nej, rädd för att göra och säga fel, gör mig själv bättre än vad jag är, konflikträdd, bjuder inte så mycket av mig själv, har svårt för att ge upp mig själv och min okunskap och vilja.
6. Vilka är dina starka resurser? vill lära ut kunskap till andra, kommer alltid i tid, lite social, vill lära mig nya saker, har kunskaper om människan, miljön, olika religioner, bakning, vegetarisk mat, näringslära, men även i olika datorprogram som Word, excell mm samt social media, jag är ekonomisk och har körkort,
7. Vilka är dina svaga resurser? att tänka mer på mig själv än att tänka mer på andra, språk, själviskhet
8. Vilka egenskaper har du ärvt från dina föräldrar? skapandet, rädslan,
9. Vilka egenskaper vill du utvecklas i (som är under ständig utveckling)? vara mer social, vara mindre rädd, att acceptera just den jag är med mina fel och brister att inte göra mig bättre än den jag är, att vara mer kärleksfull och mer ansvarstagande
10. Med vilka egenskaper och resurser kan du vara till nytta för någon annan människa? På vilket sätt? Att lära ut saker och att värna om de svaga i samhället - jag är språktränare och volontär
11. Nämn en egenskap som du är stolt över. Motivera varför och i vilket samband egenskapen kan användas och synas? Att jag värnar om de svagaste i samhället. Behöver jag svara varför, det är väl en självklarhet att de svaga ska ha min hjälp. Det syns i som språktränare och  som volontär. Även lite hur jag lever som miljövänligt som jag kan
12. Vad tycker du om att göra på din fritid? Fotografera, vara volontär, intresserad av människor från andra kulturer, hjälpa andra med att lära sig svenska, ta reda på fakta om olika saker, skriva, baka, laga mat, läsa, simma, skriva böcker
13. Vad jobbar du med? i ett kök där jag bakar och serverar folk mat, tar betalt av personalen, dukar fram frukost och fikabröd, diskar, ibland sorterar jag böcker, pratar med människor
14. Stämmer dina egenskaper överens med vad du tycker om att göra på fritiden och vad du jobbar med? Ja i stora drag, intresset för utländska människor- volontär o språkträning, värnar om de svaga i samhället - miljöfrågor och volontär och språkträning, skapande- bakning,  social- kunder i matsalen o som volontär, jag är  flexibel i mina arbetstider,
 
 
 Våra egenskaper är ett sätt att lyfta och använda våra egenskaper till tex ett CV, jobbansökningar. Det är också ett sätt att sätta ord på vad just du är bra på, vad du kan bidra med i livet. Och vilka egenskaper används för andra människor.
 
Tänk på att du är värdefull. Ta hand om varandra.
Kram Marina
 

Kommentera här: